TIPS KOMPUTER

INSPIRASI KESIHATAN KOMPUTER

INSPIRASI TEKNIK LAWAK ??

Hak Milik INSPIRASI TEKNIK LAWAK Friday, October 2, 2009


Kami menerima satu Email yang dikirim oleh en. Abd Rahim dari Kajang yang sumbernya diambil dari Mstar Online..
Terima kasih diucapkan atas usaha En. Rahim, semoga teknik jenaka ini dapat diterima oleh semua tak kiralah dalam apa jua bidang..


'Doktor Lawak' Patch Adams percaya jenaka adalah terapi sembuh penyakit


 DR Hunter Adams atau lebih dikenali sebagai 'Patch' Adams ialah doktor dan pelawak. -Foto AFP

 DR Hunter Adams atau lebih dikenali sebagai 'Patch' Adams bukan doktor biasa yang pesakit temui. Dr Patch Adams ialah seorang pelawak. Kanak-kanak yang sakit tentu suka berjumpa dengan doktor lawak ini.
Adams percaya lawak jenaka, hilai ketawa dan kreativiti adalah sebahagian daripada proses penyembuhan pesakit.
Malah sepanjang 12 tahun dia berkhidmat di Institut Gesundheit - sebuah pusat perubatan di West Virginia, beliau dan rakan-rakan sekerjanya telah mempraktikkan perubatan "ala-lawak" ini.
Mereka mengamalkannya pada kira-kira 15,000 pesakit. Adams menghabiskan masa yang banyak mengkaji apa-apa yang membuat seseorang itu gembira.
Kata Adams: "Sebagai seorang doktor, saya percaya amat penting bagi seseorang individu itu gembira demi kesihatan. Ia mungkin merupakan faktor terpenting untuk menjamin kesihatan seseorang itu."
Adams hakikatnya adalah seorang aktivis sosial yang menghabiskan masa 30 tahun untuk membawa pembaharuan pada sistem penjagaan kesihatan di Amerika Syarikat (AS).

'Doktor lawak' membawa kegembiraan kepada kanak-kanak yang sakit.












Beliau menyifatkan sistem penjagaan kesihatan AS sebagai sistem yang "mahal dan elitis." Beliau mempromosikan satu model penjagaan kesihatan yang tidak disokong oleh polisi insuran semata-mata.
Beliau yang dilahirkan pada 28 Mei 1945 di Washington telah mengasaskan Institut Gesundheit pada 1972. Setiap tahun, dia juga menganjurkan lawatan untuk para sukarelawan mengembara ke seluruh dunia.
Para sukarelawan tersebut berpakaian sebagai badut untuk menghiburkan anak-anak yatim, pesakit, mangsa-mangsa peperangan serta bencana alam.

Patch Adams berjenaka dengan seorang mangsa tsunami di Hikkaduwa, selatan Sri Lanka pada 22 Mac 2005. Adams dan kumpulan seramai 30 pengamal perubatan yang juga pelawak menghabiskan seminggu di situ untuk merawat sambil menghiburkan mangsa-mangsa bencana alam. -Foto REUTERS
Misalnya, pada tahun 1998, Adams melawat Bosnia, sebuah negara yang dilanda peperangan ketika itu untuk memberikan bantuan.
Kehidupan istimewa doktor lawak bergelar Patch Adams ini memberikan inspirasi kepada sutradara filem untuk menghasilkan filem 'Patch Adams' yang dibintangi aktres popular Robin Williams.
Filem tersebut mengisahkan perjalanan hidup sebenar Patch Adams dan hajatnya untuk mentransformasikan sistem penjagaan kesihatan di AS.
Sambutan orang ramai yang menggalakkan telah melonjakkan filem tersebut sehingga mencapai tangga pertama dalam carta filem box-office.

Robin Williams (kiri) berlakon sebagai Hunter Patch Adams dalam filem 'Patch Adams'.
Selain itu, Adams ialah pengarang buku "Gesundheit!" Dalam bahasa Jerman, "Gesundheit!" bermaksud kesihatan yang baik.
Adams mendekati isu personal, komuniti dan kesihatan global dengan "penuh bersemangat". Ini kerana doktor lawak ini percaya "tindakan paling revolusi yang boleh dibuat dalam dunia ini adalah menjadi gembira."
Adams kini menetap di Arlington, Virginia. Tetapi menerusi promosi gaya perubatan "ala-lawak" beliau, sentuhan Adams dirasai di merata-rata tempat di seluruh dunia.



003333

0 ULASAN Anda

Post a Comment

INSPIRASI ANDA

NUFNANG

Your Electronic Warehouse - Save on select Bose® products
New Barnes & Noble Membership Program!
Gifts for Grads
nook-The Ultimate Gift for Mom
Discount Golf World - FREE Gift with the Purchase of Select Bridgestone and Precept Golf Balls

Followers

Gifts for Grads
Pre-Order 'The Short Second Life of Bree Tanner : An Eclipse Novella'
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

LIVE PARLIMEN