TIPS KOMPUTER

INSPIRASI KESIHATAN KOMPUTER

MSCONFIG WINDOWS DIMASAK secukup rasa

Hak Milik INSPIRASI TEKNIK LAWAK Friday, October 23, 2009





Antara email yang diterima oleh Inspirasi Rawatan, kebanyakkannya mengutarakan masalah yang hampir sama iaitu Anti Virus dan pilihan lain yang boleh digunakan,  kebanyakkan kami mencadangkan mereka mengunakan MSconfig secukup rasa. Berikut diantara fungsi dan peranan yang boleh dimainkan oleh Msconfig seperti yang telah diterangkan dalam beberapa artikel lalu.

- Serangan Virus dapat dielak dengan menggunakan MSCONFIG -Rujuk artikel sebelum ini

- Mengenal pasti tahap kesihatan komputer juga boleh melalui arahan ini seperti contohnya, Klik pada  Start dan bergerak pada Run - Cuba taip MSCONFIG dan tekan Enter, jika komputer anda gagal mengeluarkan arahan ini, maknanya komputer anda telah diserang virus.

Jika anda tidak berkemampuan atau tidak berminat untuk menggunakan Anti virus, anda boleh gunakan arahan Msconfig ini, dengan syarat anda mesti menyemak keadaannya melalui cara di atas sekurangnya sehari sekali. Seperti contoh anda perlu memastikan yang kotak pada Startup item sentiasa kosong ..


Jika semalam anda telah mengosongkan pada kotak Startup item dan bila dibuka hari ini,kotak tersebut bertanda semula, ini menandakan terdapatnya gangguan pada sistem komputer dan sila Disable semula dan pastikan setiap masa kotak Startup sentiasa kosong.





Untuk memudahkan anda memahami fungsi dan peranan Msconfig, kita lihat pada beberapa soalan dan jawapan diberi.

Soalan
Kenapa selepas saya menggunakan Anti virus, pergerakan internet dan komputer saya menjadi lembab? Bagaimana untuk mengatasi masalah ini ?.
Jawapan
Apabila Anti Virus dimasukkan dalam komputer, anti virus akan berada dibarisan depan untuk memudahkannya mengawal apa-apa aktiviti pergerakan komputer..bila ini berlaku pastilah setiap kali anda mahu mengguna sesuatu perisian ataupun internet, semakan akan dibuat oleh anti virus terlebih dahulu, dan pastilah timbul isu kelembapan kerana setiap kali urusan keluar masuk, akan diperiksa oleh Anti Virus.
kita boleh samakan begini, Anda pergi ke Bank dan perlu ambil no giliran dan tunggu sehingga no anda dipanggil..tetapi jika komputer anda tiada anti virus, anda ibaratkan masuk dalam Bank terus menuju ke Kaunter untuk menyelesaikan urusan.
Untuk mengelakkan Anti Virus berada dibarisan hadapan (tetapi tidak digalakkan) kita perlu menggunakan MSconfig untuk mematikan fungsi Automatiknya..
Dapatkan MsConfig dan pada Start Up pastikan semua ruang dikosongkan.(startup item)

 
Contoh Anti virus McAfee dalam Start up.










Soalan
Apa fungsi dan peranan Msconfig? bolehkah komputer menjadi laju disebabkan arahan ini ? Masalah kedua kenapa saya tidak dapat menggunakan Msconfig? harap bantu.

Jawapan..
Fungsi dan peranan Msconfig telah banyak diterangkan dalam beberapa artikel kami sebelum ini dan secara ringkasnya kelajuan atau kelembapan memang bergantung kepada arahan ini. Lihat contoh arahan Msconfig yang mempunyai virus pada start up item..












Untuk menyelesaikan masalah kerosakan pada Msconfig anda boleh ikuti beberapa langkah dibawah

1.


- Jika Msconfig tidak ditemui dalam komputer samada terpadam atau rosak seperti contoh gambaran di atas, ,ikuti langkah dibawah..
- Dapatkan Cd atau DVD Installer Windows dan masukkan pada pemacu drive..
- Pada Run taipkan seperti arahan dibawah

EXPAND -R D:\I386\MSCONFIG.EX_ 
C:\WINDOWS\PCHEALTH\HELPCTR\BINARIES

Lihat pada D merujuk kepada pemadu drive anda..jika pemacu anda E atau F tukar sahaja.

Setelah proses ini selesai keluarkan Installer Windows dan cuba taip Msconfig pada Run semula.

2.
Terdapat satu lagi cara mudah untuk membaiki kerosakan Msconfig, kita boleh gunakan perisian ini yang dicipta khas untuk membetulkan utilities sistem Windows bukan sahaja Msconfig, termasuk juga regedit dan Task Manager..


-Pastikan anda mempunyai perisian Winrar atau Winzip untuk membolehkannya digunakan.



- Setelah proses muat turun selesai, buka perisian tersebut dan klik pada  Create Copier..
 
- Dapatkan Run dan gunakan MSconfig sebaik mungkin..







Selamat Mencuba.












0 ULASAN Anda

Post a Comment

INSPIRASI ANDA

NUFNANG

Your Electronic Warehouse - Save on select Bose® products
New Barnes & Noble Membership Program!
Gifts for Grads
nook-The Ultimate Gift for Mom
Discount Golf World - FREE Gift with the Purchase of Select Bridgestone and Precept Golf Balls

Followers

Gifts for Grads
Pre-Order 'The Short Second Life of Bree Tanner : An Eclipse Novella'
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

LIVE PARLIMEN