TIPS KOMPUTER

INSPIRASI KESIHATAN KOMPUTER

INSPIRASI KAWALAN Tahap Kecergasan Komputer.

Hak Milik INSPIRASI TEKNIK LAWAK Sunday, August 23, 2009

Bila kita mengalami tahap kecerdasan komputer  makin menurun yang bermakna makin lama makin lembab dan sembab anda dibuatnya. Banyak sebab dan punca jika kita mahu menjalankan satu penyiasatan, tapi untuk kali ini cukuplah kita pelajari cara mengawal tahap kecerdasannya agar komputer kita sentiasa berada pada tahap sentiasa kosistan tidak tersasar jauh dari  ramalan kepantasan yang mampu dihasilkan.
1. Matikan fungsi beberapa arahan didalam Windows anda seperti  IPSEC Services Secondary Logon , Telnet , Computer Browser dengan menggunakan teknik Jurus Tetikus iaitu :
  - Dari START bergerak ke RUN taip “services.msc” bila keluar menu , Pilih arahan yang mahu dimusnahkan dan gunakan jurus sakti "Klik dua kali cepat-cepat"dan pilih pada Startup Type Tukar pada Disable.
2. Matikan System Restore dengan buka Open Control Panel klik pada Performance and Maintenance,klik pada System klik lagi  System Restore tab klik seterusnya pada Turn off System Restore on All Drives’ dan OK. 
Tips seterusnya adalah hanya untuk yang telah mahir  menggunakan Windows  dan bagi mereka yang berani mencuba iaitu menggunakan arahan REGEDIT bukan tergedik-gedik.setelah arahan REGEDIT dapat dicapai dengan jari jemari..cari arahan ini “HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\FileSystem” pada bahagian kanan pilih ‘DWORD Value’ gunakan CREATE untuk cipta DWORD baru  ‘NtfsDisableLastAccessUpdate’ seterusnya klik kanan  pada new Value  dan pilih  ‘Modify’ tukar Value kepada ‘1′ sebelum tindakan penyudahnya  pilih ‘OK’ agar forlder dapat dibuka cepat.
3.Sekiranya komputer anda meriah dengan bunyi-bunyian, sila matikan fungsinya dengan menggunakan Control Panel klik pada Sounds and Audio Devices apabila terpancul arahannya  klik pada Sounds dan dan pada Sound Scheme pilih No SOUND dan OK.
4. Gunakan langkah ini untuk mempercepatkan anda membuka Menu dalam Windows 
Dapatkan arahan ‘Regedit’ dan cari pada “HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop” pilihan “MenuShowDelay” klik kanan dan pilih “Modify’ masukkan nilai anggaran  “100″ seperti 400. 
5. Untuk membuka program dengan pantas dan cepat klik KANAN  pada icon/shortcut  yang telah dibuat, pilih properties pada kotak  ‘target’  tambah ‘ /prefetch:1′    pada garis akhir sebelum klik “Ok” .
Semoga berjaya, tapi pastikan tahap komputer anda memang dalam keadaan TIP TOP dan berkeupayaan tinggi untuk menggerakkan Windows atau OS yang digunakan, kalau tidak "Tak DE Maknenyee".

 

0 ULASAN Anda

Post a Comment

INSPIRASI ANDA

NUFNANG

Your Electronic Warehouse - Save on select Bose® products
New Barnes & Noble Membership Program!
Gifts for Grads
nook-The Ultimate Gift for Mom
Discount Golf World - FREE Gift with the Purchase of Select Bridgestone and Precept Golf Balls

Followers

Gifts for Grads
Pre-Order 'The Short Second Life of Bree Tanner : An Eclipse Novella'
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

LIVE PARLIMEN