TIPS KOMPUTER

INSPIRASI KESIHATAN KOMPUTER

PERALATAN LAN INTERNET STREAMYX WIFI tutorial yang real

Hak Milik INSPIRASI TEKNIK LAWAK Friday, October 16, 2009


Kami ada menerima email dari penama dibawah yang mahukan sedikit panduan untuk penyambungan Internet secara rangkaian atau LAN..Diserahkan tugas ini pada En, Lan dan isterinya  Pn. Wifi untuk meneruskan artikel ini..silakan..

Mat Noor

Boleh tak buat Tutorial tentang penyambungan Internet untuk beberapa komputer menggunakan Streamyx?.

Jawapan..

Boleh ape salahnya..kami bagi satu contoh pemasangan yang telah dilakukan pada sebuah rumah bujang yang penghuninya seramai 4 orang, 3 komputer dan sebiji Laptop..

1. Peralatan yang diperlukan..

a)  Rumah atau bilik - yang ni penting..tak kan nak letak tengah padang pulak


Inilah rumah yang mahu dipasang Streamyx LAN itu,menurut penghuninya..lagi tinggi lagi laju Streamyx boleh dicapai..entahlah kami ikut arahan jer..









b) Penghuni rumah - Ini juga penting supaya tidak berlaku pembaziran bila penyambungan siap dipasang.

(Maaf gambar mereka tidak dapat disiarkan atas sebab keselamatan dan arahan dari imegresin )

c) Komputer yang secukup rasa atau maksudnya boleh digunakan bukan berfungsi sebagai barang perhiasan.


Komputer ini dicadang untuk dijadikan sebagai SERVER tapi dibangkang dengan keras oleh Mat Jawa kerana beliau asyik muntah-muntah..sabojelah..







d) Line telefon dari Telekom..tak kisahlah jika telefonnya tiada yang penting boleh guna tidak dipotong..



Telefon tempat tuan rumah yang menyebabkan penghuninya tidak dapat bergayut kerana rendah kedudukannya..















e) ASDL MODEM  Wifi untuk Streamyx



Ini ADSL Wifi Modem yang akan digunakan.. lobang-lobang dibelakang itu dikenali sebagai port,tapi Mat Pet tak boleh lepak kat situ sebab pot tu kecik..





f) HUB untuk proses pengawalan dan tempat penyambungan LAN



Hub yang mempunyai 8 Port..tapi bukan pot susu..





g) Kabel Rj-45 - Untuk penyambungan komputer dapat dilakukan mengikut jarak


Kabel Rj45 untuk penyambungan ke HUB dari Komputer dan Modem sahaja..tidak boleh disambung pada periuk karen atau minah karen..ingat tu!!










h) Team Inspirasi yang diarahkan untuk memasang.
(Maaf lagi sekali..Tuan kami tak benarkan gambar dimasukkan..sebab dia dengki..kami ensem belaka)

Sebelum proses penyambungan dapat dilakukan, satu komputer telah diperiksa dimana salah satunya tidak mempunyai port untuk Lan, penambahan Kad telah dilakukan seperti gambaran dibawah.


Ini contoh Lan kad yang terpaksa dipasang pada salah satu komputer yang akan digunakan..Nasib baik ada,kalau tidak aku ler kena jadi Lan kad sesuai dengan namaku LAN.







i. Peralatan tambahan untuk kemasan dan kecantikan pemasangan boleh gunakan Panduit (Tak tau cakap melayu ape benda ni..)


Panduit yang menyebabkan kita terpaksa mengeluarkan duit untuk memilikinya..


J. Hidangan oleh tuan rumah sebelum kerja dimulakan..
















2.  Setelah semua kelengkapan mencukupi ,barulah proses perlaksanaan kerja boleh dimulakan.. erk!!Alhamdulillah.

Lihat Artikel seterusnya nanti kerana kenyang sangat..Erk!! Alhamdulillah..

Tungguuuu..
 

0 ULASAN Anda

Post a Comment

INSPIRASI ANDA

IKLAN UNTUK ANDA..JADI tunggu pe ..

NUFNANG

Followers

bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

LIVE PARLIMEN