TIPS KOMPUTER

INSPIRASI KESIHATAN KOMPUTER

TIPS LARI DARI MASALAH KOMPUTER

Hak Milik INSPIRASI TEKNIK LAWAK Monday, October 12, 2009






Akan ada harinya kita akan bosan dengan apa yang kita lakukan setiap masa dan ketika,ada ketikanya juga kita akan gembira atau bersemangat melakukan apa yang kita lakukan selama ini..
Kali ni kita lupakan sementara pasal komputer,kita lihat pula kedalam realiti kehidupan yang mungkin mampu kita kongsi bersama..mari kita berkongsi tips dizaman yang kengkadang serba mencekik nafas kita ini..

1.Tahukah anda ada orang berkata, sekiranya kita mahu jimat tentang minyak mungkin anda boleh lakukan begini..

- Jika anda mahu isi RM20, katakan penuh kat Kuanter bayaran.. dan mulakan isi minyak..dan anda budget sendiri..lebihkan seperti contoh RM22..apa yang jimat?..begini..jika anda isi sendiri dan nyatakan jumlah seperti contoh RM20 tadi, pam akan tersangkut pada nilai RM18 ke RM19 ..bak kata orang masa ni banyak angin dari minyak yang disedut..jadi jika anda katakan penuh, Pam tidak dapat mengajak jumlah yang hendak diisi dan anda sendiri kontrol Pam setakat mana yang anda mahu..


- Tekan alat pengepam minyak yang dipanggil err..nozzle kot.!!.secara perlahan-lahan jangan tekan maksima sebab nak cepat..lagi lama lagi elok..kalau orang ramai buat ler muka selamber..eleh!! bukan mintak duit dia  pun..


- Lagi satu, jika tempat minyak anda sebelah kiri, masuk secara terbalik dari sebelah kanan, biar Pam isi minyak tu dapat anda tarik tegang dan mulakan isi minyak..


- Isi minyak diwaktu pagi,kalau boleh diwaktu sebelum subuh dan ini dapat merajinkan anda ke surau atau masjid untuk semayang subuh. ataupun waktu hujan, ini kerana pada waktu ini petrol kurang termeluwap keudara akibat cuaca panas.

- Jika ada orang tawarkan anda alat menjimat minyak, pastikan nilai yang hendak dikeluarkan adakah bebaloi-baloi dengan kadar penggunaan minyak anda.



2. Jika anda suka dan gemar membeli belah dimana-mana pasaraya besar..ikuti tips ini..


- Pastikan nilai barang yang anda ambil contohnya sewaktu offer sebuku sabun Cap kapak harga RM2.39.. jadi masa dibayar dan masa di scan nilainya tetap sama iaitu RM2.39..

- Rajin buat semakan senarai barangan yang dibeli cukup nilainya..jangan anda bayar untuk 10 jenis barang,yang anda dapat cuma 8 ajer..kalau terlebihhhhhhh..pandai ler..


- Nilaikan dengan jarak perjalanan jika ada offer ditempat lain, contoh untuk membeli seekor ayam yang memang murah RM2.50 sajer untuk 2 ekor..sedangkan kos untuk anda ketempat tersebut mencecah sehingga RM200..dah tu pegi beli ayam ajer..tak beli benda lain..isk..isk..bijaknyee..

- Jangan mudah tertarik.tergamam dengan kecantikan minah konter semasa membayar..manelah tahu..baki yang anda dapat kurang dari sepatutnya..




3. Menjawab panggilan yang tidak dikehendaki..


- Jika tetiba anda menerima panggilan dari seseorang yang mengatakan anda telah memenangi hadiah kereta contohnya toyota camry, anda cari kereta yang atas sikit dari camry seperti BMW ker Merc ker.cakap la" saya pun tak reti dah nak buat apa dengan 10 biji BMW yang ada dirumah..encik bagi kat orang lain ajer lah.."..


- Jika anda ada utang dengan Bank pasal pinjaman kereta. dan dah gantung dua hingga tiga bulan anda perlu menyamar jadi orang lain.." eh!!..saya ni kawan dia..dia tengah meeting dengan bos..ada apa-apa pesanan nanti saya sampaikan"..ataupun "encik salah nombor ni..saya pun tak kenal siapa orang yang encik maksudkan.."


- Kalau anda dapat panggilan yang menawarkan hadiah percutian, atau sebagainya, tanya dengan lembut siapa pemanggil bertuah tersebut dan katakan padanya begini " Eh!! awak pun menanglah peraduan ni dari syarikat kami..eh!! betullah ini nama encik kan..amacam berminat tak?"..

Tips selainnya..


-Tayar kereta anda botak dan ditahan JPJ cakap jer " alah..encik..nanti saya balik saya taruklah bunga raya ker..bunga matahari ker..encik nak bungakan?..


- Beli pisau gillette dan buat ukiran sendiri pada tayar..jangan tekan dalam sangat..kemungkinan  harapan untuk anda jimat selamanya terbentang luas..



Selamat mencuba





















1 Responses to TIPS LARI DARI MASALAH KOMPUTER

  1. DDrfauziah Says:
  2. Hi,
    Overall, a commendable job, gd work! Wl pass on to the needies ...

     

Post a Comment

INSPIRASI ANDA

IKLAN UNTUK ANDA..JADI tunggu pe ..

NUFNANG

Followers

bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

LIVE PARLIMEN