TIPS KOMPUTER

INSPIRASI KESIHATAN KOMPUTER

Inspirasi Komputer dan masalah mereka-reka

Hak Milik INSPIRASI TEKNIK LAWAK Thursday, August 20, 2009

Kita lihat masalah mereka-reka dan anda simpan maklumat ini, kalau berlaku pada anda senanglah anda nak selesaikannya.Kes ini kita katakan Dari Hidup kepada Tak Hidup..
Pak Cik Manap bertaip(tak leh guna bertanya..sebab tak ada bunyi ).. " Komputer anak Pak Cik ni kenapa bila pasang dia keluarkan nyanyian sumbang " TIK!!TIK!!TIK!!!,lampu menyala, tapi gambar tak ada, malas pulak pakcik nak tangkap gambar masuk dalam tu!!
Pertamanya anda harus lihat RAMM, bukan Ramlah Ram!! Bukak Komputer anda dan cabut RAM, kendian pasang semula..Jika ada lebih dari satu RAMM digunakan,tanggalkan kesemuanya dan cuba pasang satu persatu. Sekiranya tak ok juga cuba panggil RAMM lain (pinjam ler)..
Langkah tangan anda yang kedua ialah tanggalkan kabel Hard Disk samada dari golongan Jiwa IDE atau Jiwa SATA..Cuba Hidupkan komputer ...OK ke tidak ?, kalau ok jangan lupa pasang dan balik Hard Disk anda..
Ketiga cuba cari Jumper CMOS@BIOS dan cuba bersihkan CMOS atau bahase komputernya "clear Cmos"..
Akhir sekali kalau sameeeeeeee juge..maknanya disini MatBoard@Papan Litar anda sudah hantar surat pencen. Sedialah wang secukup rasa..kalau nak cuba juga bersihkanlah habuk dan daki pada MatBoard biarlah dia pencen dalam keadaan Hensem, kengkadang ada juga kes Habuk dan daki mnyebabkan komputer tak dapat hidup(ini tahap pembersih giler ni..).
Pn. Salmah pula sempat bertanya sebelum menanak nasik .. " Akak nak tanya a, api kat TV komputer (Monitor) ada,tapi kat komputer (Casing) tak ada.. Akak tengok kipas rumah pusing tapi kipas komputer ni tak pusing pun ..".
Cuba lihat Power Suppy dan Power Code (bukan Code Baminton pulak..) Cuba tukar Power Code yang digunakan pada Monitor - Ini untuk yang sambung terus sahaja tau..) kalau same juga barulah tengok Power Supply dengan menggunakan teknik HIDUNG, buat pembauan samada ada hangit macam benda terbakar atau bau bangkai..biasanya bangkai Cicak ler tak kan gajah pulak!! Kalau deria bau anda mengatakan iyer..maknanya Power Supply dah berenti kerja. Cari dan belilah Power Supply baru jangan Power Ranger sudah..Kos dalam RM50 kebawah ajer..
Tips - Terdapat juga papan litar yang menggunakan gear Automatik iaitu sekiranya berlaku kerosakan pada Hard ware anda seperti Hard Disk dan Card rosak, Kebenaran untuk komputer bernyawa semula tidak diperkenankan.. Cuba cabut dan pasang semula untuk ujian semakan.
Jumpa lagi..
Sumber Inspirasi - Teknik mudah Senggara Komputer.

0 ULASAN Anda

Post a Comment

INSPIRASI ANDA

NUFNANG

Your Electronic Warehouse - Save on select Bose® products
New Barnes & Noble Membership Program!
Gifts for Grads
nook-The Ultimate Gift for Mom
Discount Golf World - FREE Gift with the Purchase of Select Bridgestone and Precept Golf Balls

Followers

Gifts for Grads
Pre-Order 'The Short Second Life of Bree Tanner : An Eclipse Novella'
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark

LIVE PARLIMEN